Qualicoat is hét kwaliteitslabel voor het coaten van aluminium in de architectuur. Het is een internationaal kwaliteitslabel dat gebaseerd is op een uitgebreide specificatie voor zowel proces- als producteisen.

In Nederland is de Vereniging Qual.ION masterlicentiehouder en daar kan het coatingbedrijf een formele aanvraag doen voor een Qualicoat-licentie. Vervolgens zal Vereniging Qual.ION het inspectiebureau informeren dat er gestart kan worden met de inspecties/keuringen. Als het coatingbedrijf de aanvraag wil indienen bij Vereniging Qual.ION moet het bedrijf van te voren bepalen voor welke corrosieklasse hij de aanvraag wil doen. Rechts van de pagina treft u het aanmeldingsformulier aan (1e bestand).

de heer J.W. (Jan Willem) Beun Voorzitter
mevrouw Y. (Yvette) Henraat Secretariaat
mevrouw A. (Anita) Snoeren Penningmeester
De heer L. (Lester) Claassens Bestuurslid
mevrouw I. (Inge) Rooijakkers TC
de heer R. (Ralph) Bot EC

Specificatie

Om te bepalen of een coating wel of niet voldoet aan de eisen van de klant, moeten de resultaten worden gemeten volgens een technische specificatie. Qualicoat defineert uitgebreide kwaliteitseisen en controleert gelicentieerde installaties wereldwijd. Dit geeft de kopers van gecoat aluminium de zekerheid dat zij een premium gegradeerd product ontvangen die een lange termijn waarde en constante kwaliteit heeft. De Qualicoat-specificatie incl. alle updates treft u rechts van deze pagina aan.

Geschiedenis van de organisatie Qualicoat

In 1986 zijn verschillende nationale verenigingen van architectonische aluminium geveldelen samengekomen die het kwaliteitslabel Qualicoat opgericht hebben. Het doel is het verhogen van het niveau en standaardiseren van de kwaliteit in heel Europa, en men te laten houden aan de voorschriften die van toepassing zijn in hun sector.

Door de jaren heen zijn in veel landen bedrijven licentiehouder geworden.

Qualicoat is sindsdien gegroeit op alle continenten. Door de inspanningen van de afgelopen 25 jaar heeft Qualicoat een belangrijke sleutelrol gespeeld in de verbetering van de kwaliteit van aluminium onderdelen die worden toegepast in de architectuur.

Vanaf het begin is de aluminium industrie vertegenwoordigd in de commissies, hierdoor ontstond een uitwisseling van ideeën en informatie tussen coaters en producenten van aluminium halffabrikaten.

Het streven is om goede praktijkregels te ontwikkelen om een goede kwaliteit van de coatinglaag te bereiken. Om dit te bereiken streeft Qualicoat naar:

• Vaststellen van specificaties van processen, producten en testen die worden gebruikt door de coater;
  • Ontwikkelen en verbeteren van deze specificaties;
  • Licenties verlenen aan coatingbedrijven die aan het kwaliteitslabel voldoen;
  • Testen en keuren van chemicaliën en coatingproducten die hiervoor worden gebruikt;
  • Monitoren over het correct uitvoeren van de specificatie bij gecertificeerde bedrijven.

Het Qualicoat-label is een productcertificatieregeling

Qualicoat verleent licentie aan nationale verenigingen die namens Qualicoat certificaten verstrekken aan geinspecteerde gecertificeerde bedrijven. Deze inspectie wordt uitgevoerd door Qualicoat-gecertificeerde inspecteurs. Testen worden uitgevoerd door laboratoria die door Qualicoat aangewezen zijn, die aan de ISO 17025 moeten voldoen. Deze laboratoria en inspecteurs vormen samen Qualisurfal.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over Qualicoat? Neem dan contact met ons op via 030 - 630 03 90 of info@vereniging-ion.nl

Website Qualicoat international: https://www.qualicoat.net/main/home.html